вівторок, 29 вересня 2015 р.

Тема уроку: «Бачення світу в поемі Данте «Божественна комедія», її алегоричний зміст»

Мета уроку: узагальнити знання, отримані учнями  під час вивчення поеми; сприяти усвідомленню учнями ролі літератури у формуванні життєвих цінностей людини; розвивати навички зв’язного мовлення, аналізу та систематизації навчального матеріалу; виховувати інтерес щодо літератури, культури читача
Обладнання: комп’ютер, презентація, мультимедійний проектор
Предмет поеми – людина, яка силою своєї волі, за заслугу або через непослух, зазнає справедливої винагороди або покарання
Данте
ХІД УРОКУ
І. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Учитель: Шлях Данте у потойбічному світі – це алегоричне зображення шляху до спасіння всього людства.
Із точки зору поета та його перших читачів, у розповіді про подорож по потойбічному світу не було нічого нереального: в релігійній літературі Середньовіччя були поширені видіння. Але Данте опирається тут не тільки на релігійну літературу, а й на досвід Гомера, який відправив Одіссея в царство мертвих, і на досвід Вергілія, у якого Еней сходить у Тартар, щоб побачитись зі своїм батьком. У той же час Данте іде далі своїх попередників. Художньою особливістю його твору є те, що мандрівником по потойбічному світу стає сам поет.
Ми з вами здійснимо сьогодні подорож світом Данте.
І першою зупинкою буде «Данте-Людина» (Робота у зошитах)
1.     Самостійна робота (2 слайд презентації)
1)    Укажіть прізвище Данте
2)    У якому місті народився і жив Данте?
3)    Чому поет назвав себе безвинним вигнанцем?
4)    Як називається перша книга Данте?
5)    Укажіть найзнаменитіший твір Данте
6)    Поясніть виникнення назви поеми
7)    Визначте строфу, якою була написана «Божественна комедія»
2.     Взаємопревірка робіт (у парах) (слайд 3)
Аліг’єрі
Флоренція
Бо через поразку його партії поета вигнали з рідного міста
Нлве життя
«Божественна комедія»
Данте назвав свій твір «Комедія», бо написаний простою мовою і розпочинається погано, а закінчується добре
Терцина
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Робота з епіграфом
Учитель: Великий Данте так визначив головний предмет своєї поеми (Учитель читає епіграф. Написаний на дошці, виділені слова пропущені)
-         Як ви гадаєте, на думку Данте, чого повинна зазнавати людина?
-         Навирогода, яннакарпо
-         Чи бувають гріхи легкими та тяжкими?
-         Чи слід людину карати за гріхи?
Учитель вписує у епіграф пропущені слова
ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.      
2.     Учитель: Наступна наша зупинка «Світ Данте»
Намітимо загальні контури цієї картини, в якій використані мотиви біблійного міфу, старовинної космології і фарби фантазії самого Данте. Центр Всесвіту - Земля, згідно з вченням Птолемея; нерухома і куляста. Далеко від неї і навколо неї концентричні небесні сфери; найближча сфера Місяця, або небо місяця, наступна - Меркурія, потім Венери, Сонця, Марса, Юпітера, Сатурна. До речі, якщо вираз "він на сьомому небі від радості" зрозуміти буквально відповідно до дантівскої космології, то вийде, що щасливчик цей виявився на Сатурні і повільно обертається за відповідною орбітою навколо Землі, а під ним пропливають вищеперелічені небесні тіла. Над небом Сатурна - восьме небо нерухомих, вірніше, майже нерухомих (все-таки ледве-ледве переміщаються, із заходу на схід на один градус в сто років) зірок. Дев'яте небо янгольське, це рушійна кришталева сфера, і над ним Емпірей - у поданні ранніх християн обитель божества.
Далі такий сюжет, співзвучний з біблійним. Повсталий проти бога ангел (Люцифер, Сатана) разом зі своїми прихильниками (демонами) був скинутий з дев'ятого неба на Землю і, встромившись в неї, продовбав западину-воронку до самого центру - центр Землі, Всесвіту і Всесвітнього тяжіння: далі падати вже нікуди. Застряг там, у вічних льодах. Утворилася воронка - підземне царство - це і є Пекло, яке чекає грішників. Довелося почекати. Кати вже на своїх місцях (Сатана з демонами), але ж Земля поки незаселена, грішники ще не встигли не тільки вмерти, але й народитися.
Зяюча рана землі тут же затягнулася. Зрушена в результаті струсу, викликаного падінням Люцифера, земна кора закрила підставу конусоподібної воронки, спучилася в середині цієї підстави горою Голгофою. Вхід у підземелля Пекла залишився, згідно з уявленнями Данте, збоку, поблизу краю поглиблення, на території майбутньої Італії. Пекло дочекається-таки своїх жертв! Самим винним судилося мучитися внизу, в пазурах Люцифера, який з янгола перетворився на чудовисько. Комусь - вище і легше, в одному з дев'яти кіл Ада і залежно від того, наскільки тяжко завинив за життя.
Але це ще не всі наслідки Люциферова падіння. На протилежній півкулі, якраз напроти місця його "приземлення", виросла величезна гора - з витісненої ним земної маси. Навколо неї закипіли хвилі хлинув туди світовий океан, переміщений і збаламучений все тим же струсом.
  Гора-острів. Це майбутнє чистилище, куди, згідно переконання християн-католиків, потраплять люди хоч і не безгрішні, але які заслужили позбавлення від Пекла. Кинувши в Пекло мучаться вічно, а в'язні Чистилища тимчасово: візьмуть чистильні, спокутні борошна - і зможуть переселитися в Небесний Рай. Однак згадаємо: в момент, про який йде мова, Земля ще ненаселена, і Чистилищем виросла гора, яка виросла, повинна стати нескоро.
На її зазеленілый вершині виник чудовий, райський куточок, так званий Земний Рай. Бог (з тієї ж біблійною легендою) поселив там перше створених їм людей, Адама і Єву. Незабаром ослушники, які піддалися забороненого спокусі, були вигнані звідти. Після смерті не взяті ні в Небесний Рай, ні в Чистилище, яке, втім, все ще не було відкрито. Обох - в Пекло, в ту його ділянку (Лімб), де душі не мучаться, а тільки тужать. І така ж доля чекала їх нащадків - все дохристиянське людство: у Пекло! Хороших людей поближче до Адама, поганих в місця гірше, але всіх в Пекло. "Первородний гріх" Єви і Адама, тягарем ліг на їх потомство, згідно з християнським віровченням, викупив лише Христос тисячі років по тому, відкривши людству доступ до Раю; він же звільнив з Ада Адама з Євою, сина їх Авеля, деяких дохристиянських праведників і визначив їм місце: кому в Чистилище, кому в Рай.
Мешканці Чистилища розміщуються в семи колах-ярусах цієї величної гори. Відмучившись покладений термін, піднімаються на вершину, в Земний Рай, відпочивають там, забувають про колишні гріхи свої та злітають у небеса, уже в "справжній" Рай. Найдостойніші вище і ближче до верховного божества, котре перебуває в емпірії. Комусь не піднятися, припустимо, вище Венери, але і це в поданні Данте дуже погано.
Про те, що відбувалося в Пеклі, Чистилищі і Раю тоді, коли у живих землян була весна 1300, Данте розповів нібито як очевидець, який відвідав всі три замогильні царства. Тим самим він поставив себе у виключне становище, оскільки живим вхід в потойбічний світ недоступний. "Шлях життєвий пройшовши до половини", тобто В 35-річному віці, він нібито виявився в дрімучому лісі, збився з дороги і загинув би "в гріху", але його врятувала кохана небожительниця Беатріче. Вона з Емперія спустилася в перше коло Ада, в Лімб, і попросила скорботного там давньоримського поета Вергілія допомогти заблукалому. Тінь Вергілія покинула межі Ада, зустріла Данте і повела його за собою. Врятувати його - це значило показати йому загробний світ: нехай зробить з побаченого належні висновки.
2.  Робота груп.
Група 1: розповісти, що трапилося з Данте у лісі у алегоричному аспекті.
Група 2: розповісти, що трапилося з Данте у лісі у моральному аспекті.
-   Який шлях до спасіння пропонує Вергілій?
Побудова асоціативного куща «ПЕКЛО»
Група 3 Пекло – стогін, жахи, гріх, страждання, вогонь, сльози, муки, біль, холод, темрява, покарання.
Створення асоціативного куща «РАЙ»
Група 4 Рай – радість, насолода, щастя, любов, світло, небеса, янгол, БОГ, Божа Матір.
-   Середньовічна церква зображувала Рай на небесах. У Данте ж РАЙ є ЗЕМНИЙ і НЕБЕСНИЙ .
-   Як ви думаєте, до яких висновків хотів підвести Данте своїх співвітчизників?
( Данте хотів показати, що РАЙ можливий уже за життя. Якщо людина зрозуміє свої помилки, очиститься, спокутує гріхи, вона зможе жити в раю вже на землі).
ІV ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Учитель: Сьогодні ми здійснили подорож у потойбічний світ разом із Данте. І я сподіваюся, що кожен із вас пройшов подумки колами власної душі.
Кожному з нас властиво помилятися. Але людина повинна пам’ятати про те, що , поки вона живе, вона може змінитися на краще.
Сподіваюся, що і до ваших сердець зміг достукатися Данте, людина, яка вказала людству щлях до спасіння ще за часів Середньовіччя.
Підсумкове оцінювання
Домашнє завдання: Повторити ст. 133-206. Підготуватися до к.р.
Чи актуально у ХХІ столітті вивчати твір ХІV століття?

Дякую за увагу!


Немає коментарів:

Дописати коментар